SalvationInGod

vrijdag 23 december 2011

I will remember God’s will for my life is my sanctification

Als mensen kenbaar maken te zoeken naar Gods wil, dan heeft dit vaak betrekking op het vinden van een geschikte opleiding, baan, echtgeno(o)t(e), huis en kinderen. Ik heb ook mensen horen spreken van wandelen in de volmaakte wil van God, maar dat brengt mijns inziens gevaren met zich mee. Zo kun je er vandaag van overtuigd zijn dat je loodgieter moet worden, terwijl je morgen het verlangen hebt om je geld te gaan verdienen door op een tennisbaan te gaan staan (en een goed balletje te slaan uiteraard). Indien je de volmaakte wil van God met honderd procent zekerheid wil kennen, dan vrees ik dat je in Zijn Raadsboeken moet kijken – en dat zal hier en nu niet mogelijk zijn. Als je volmaakte, onwankelbare geloofszekerheid wilt hebben, dan moet je een blik werpen in het Boek des Levens en je eigen naam hierin zien te vinden. Maar compleet volmaakte zekerheid, zonder een greintje twijfel, vereist simpelweg het zien van de dingen waar wij nu, op dit moment, in geloof op vertrouwen. Was het maar zo simpel dat bij mijn geboorte een boekrol werd bezorgd, waarin exact beschreven staat naar welke school ik zal gaan, welk beroep ik uit zal oefenen, met welke vrouw ik zal trouwen, hoeveel kinderen ik zal krijgen en welke naam ik ze zal geven! Gelukkig is dit niet het geval, want anders zou op de dag van mijn geboorte ook meteen bekend zijn op welke dag ik zal sterven.

Daarbij komt het gegeven dat de wil van God voor de heiligen in de Schrift meer betrekking heeft op zijn morele wil dan op de zaken waar wij ons zo vaak een slag in de rondte voor werken. Opleiding? Werk? Huwelijk? Kinderen? Laat eerst maar eens zien dat er een proces van heiliging in gang is gezet! Roepen dat God wil dat je een bakkerij hebt moeten openen in Roemenie en tegelijkertijd verslaafd zijn aan drugs, gaat niet echt werken. Zeg ik hiermee dat een goede baan vinden niet belangrijk is? Nee. Of dat het niet belangrijk is om met de man of vrouw te trouwen die God persoonlijk aan je geeft? Dat ook niet. Je moet je echter wel de vraag stellen hoe jij je huwelijk ooit wilt ingaan, terwijl je volop het vertier zoekt in allerlei vormen van onreinheid.

Waarom is de heiliging nu van cruciaal belang, boven alle andere dingen? Heiliging is het proces waardoor wij meer en meer gevormd worden naar het beeld van Christus – met vallen en opstaan, dat wel. Heiliging verzekert ons dat de zondaar is vrijgesproken én is het proces dat voltooid zal worden door middel van de verheerlijking – de heiliging is het traject van de christen dat leidt naar het Nieuwe Jeruzalem, waarin geen zonde meer zal zijn. Een christen dient niet prat te gaan op zijn baan, zijn opleiding, zijn huwelijk, de nationaliteit die hij had – een christen moet jagen naar de heiliging, want God is heilig, het Nieuwe Jeruzalem is een heilige plek en daar is hij altijd naar op weg – hij is niet op weg naar een instituut voor erkende bakkers, en evenmin is hij op weg naar het publieke domein voor geletterden en geleerden – Hij is op weg naar Christus Zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reageren? Plaats hier uw vraag en/of opmerking.

Blogarchief