SalvationInGod

woensdag 1 januari 2020

De onverbrekelijke liefde van Christus

Overdenking Romeinen 8:28-39, Vrije Baptistengemeente Papendrecht, 31 december 2019

Broeders en zusters, ik wil deze avond stilstaan bij de woorden van de apostel Paulus in Romeinen 8:28-39:

“En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt. Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken? Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God? God is het Die rechtvaardigt. Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard? Zoals geschreven staat: Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.”

Broeders en zusters, we zijn aangekomen bij de laatste dag, de laatste avond van dit jaar. We nemen over een aantal uren afscheid van 2019 en we verwelkomen 2020.
Er ligt een jaar achter ons, waarin God – als het goed is – ons meer heeft gevormd naar het Beeld van Zijn eniggeboren en geliefde Zoon, de Heere Jezus Christus. Misschien was het voor u wel een bijzonder jaar, omdat God dit jaar is begonnen met Zijn goede werk in uw leven. Misschien is God al een aantal jaren bezig met dit schitterende werk in uw leven.
Bij het lezen van ons Bijbelgedeelte ben ik begonnen bij vers 28, omdat we in de verzen 28-30 de garantie lezen dat Gods verlossingswerk in ons leven tot een goed einde gebracht zal worden. Als God begonnen is om door Zijn Geest het Beeld van Zijn Zoon in ons te vormen, dan zal Hij dit met succes voltooien (vers 29)! Als Hij ons heeft gerechtvaardigd door het geloof in de Heere Jezus, dan zullen wij zeker verheerlijkt worden (vers 30)! En alle dingen, zo lezen we in vers 28, werken mee ten goede voor degenen die God liefhebben door het geloof in Jezus, want God maakt ons door al die dingen meer gelijkvormig aan het Beeld van Jezus.
En dan kan het stil worden. Zeker op oudejaarsavond. Zeker op zo’n dag waarop we terugkijken. Het kan stil worden. Misschien zit u hier deze avond en kijkt u met gemengde gevoelens terug op het afgelopen jaar: “Ik weet dat de Bijbel zegt dat God liefde is, maar ik vind het moeilijk om Zijn liefde te duiden als ik zie wat ik het afgelopen jaar allemaal heb moeten meemaken.” Of misschien zegt u wel: “Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, als ik zie wat ik allemaal heb gedaan, dan kan ik niet geloven dat God van mij houdt.”
Weet u, het laatste gedeelte van Romeinen 8 is in dit opzicht juist voor u geschreven. Dit gedeelte is voor heiligen in Christus die door zonde of de omstandigheden van het leven zijn terneergeslagen. Paulus stelt vier retorische vragen – vragen die op zo’n manier gesteld worden dat je het antwoord eruit kunt halen – die misschien ook wel bij u leven, juist op de laatste dag van het jaar.

1. In Christus gezegend (vers 31-32)
Misschien denkt u, terugkijkend op het afgelopen jaar, dat God tégen u is. Paulus wijst op Jezus. In vers 32 stelt hij de vraag: “Als God zelfs Zijn Eigen Zoon niet gespaard heeft, zou Hij u en jou dan met Hem ook niet alle dingen schenken?” Als u gelooft in Jezus, bent u vele malen rijker dan alle miljardairs bij elkaar! Als u door het geloof verbonden bent met Jezus, dan kán God niet tegen u zijn. Hij is voor u! Waarom? Jezus Christus.
God heeft Zijn eigen Zoon niet gespaard. Hij heeft Christus voor u gegeven. En als u in Hem gelooft, hebt u in Christus alle geestelijke zegeningen ontvangen. God is het goede werk in u begonnen en dat zal Hij afmaken!
Kort samengevat: wij zijn gezegend in Christus.

2. In Christus gerechtvaardigd (vers 33)
Misschien zegt er nu wel iemand: “Dat klinkt mooi, maar ik vind dat moeilijk te geloven voor mijzelf. Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan zie ik vooral mijn eigen falen. Ik heb domme dingen gedaan. Ik heb verkeerde keuzes gemaakt. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo trots op mezelf.” Ook dan wijst Paulus op Jezus. Hij stelt in vers 33 de vraag: “Wie zal met succes de uitverkorenen van God kunnen beschuldigen? Wie kan met succes Gods kinderen onder de veroordeling brengen?” Niemand! Waarom niet? Jezus Christus.
“God is Degene Die rechtvaardigt!”
Hoezeer u dit jaar ook gefaald hebt, als u door het geloof één bent geworden met Christus, dan zult u niet veroordeeld worden. Christus, de Rechtvaardige, is voor u gestorven en heeft aan het kruis afgerekend met de zonde!
Kortom: wij zijn gerechtvaardigd in Christus.

3. In Christus geborgen (vers 34)
Misschien zegt iemand: “Dat klinkt goed, maar ik ben bang dat er voor mij geen hoop meer is. Als ik denk aan het afgelopen jaar, dan heb ik het echt af laten weten.” Dan moet je eens kijken naar wat Paulus doet in vers 34. Hij stelt daar de vraag: “Wie krijgt het voor elkaar om Gods kinderen alsnog verloren te laten gaan? Wie kan ervoor zorgen dat Gods toorn alsnog Zijn kinderen treft?” Het antwoord: Niemand! Waarom niet? Jezus Christus.

Christus is het Die gestorven is –
Christus is het Die ook opgewekt is –
Christus is het Die ook aan de rechterhand van God is
Christus is het Die ook voor ons pleit.

Bent u bang dat er voor u geen hoop meer is? Bedenk dan wat Paulus hier schrijft: wij hebben een gestorven Christus; wij hebben een opgewekte Christus; wij hebben een verheerlijkte en machtige Christus; wij hebben een biddende Christus!
Met andere woorden: wij zijn geborgen in Christus.

4. In Christus geliefd (vers 35-39)
Misschien is er iemand die zegt: “Dat klinkt allemaal prachtig, maar toch – als ik de wereld om mij heen zie, als ik zie wat er allemaal op mij afkomt, dan grijpt het me aan. Het maakt mij onzeker.” Dan stelt Paulus in vers 35 de vraag: “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?” Zijn omstandigheden in staat om ons te scheiden van de liefde van Christus? Zijn onze vijanden in staat om ons te scheiden van de liefde van Christus? “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?” Niemand! Waarom niet? Jezus Christus.
In vers 37 lezen we dat we meer dan overwinnaars zijn door Christus, Die ons heeft liefgehad. De liefde van God de Vader voor Zijn kinderen is zichtbaar in het verlossingswerk van Zijn Zoon.
Heel direct gesteld: wij zijn geliefd in Christus.

Of we nu met teleurstelling, schaamte, of juist met tevredenheid terugkijken op 2019, één ding is duidelijk: Gods liefde voor Zijn kinderen is niet gebaseerd op wat zij het afgelopen jaar voor Hém hebben gedaan. Gods liefde voor Zijn kinderen is gebaseerd op wat Zijn Zoon tweeduizend jaar geleden voor hén heeft gedaan. Niets uit 2019 of iets in 2020 kan deze liefde van God voor Zijn kinderen breken. Het verlossingswerk van Jezus Christus is onverbrekelijk. In dit besef wens ik u allen vanaf deze plek een gezegend, gerechtvaardigd, geborgen en geliefd 2020 toe – door Jezus Christus, onze Heere.

Amen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Plaats hier uw vraag en/of opmerking.

Blogarchief